IMG_20151101_132001

Menuboekje

Door de jaren heen heeft het menuboekje van Joepie al de nodige ingrijpende veranderingen ondergaan. In het begin (eind jaren ’90) stond er een plastic houder op tafel met een gekleurd A4-tje. Op het A4-tje stond het hele menu gedrukt. We leerden snel, want deze velletjes werden al snel geplastificeerd om ervoor te zorgen dat ze langer mee gingen. Rond het 10 jarig jubileum van Joepie is er voor gekozen om met een menuboekje te gaan werken. In eerste instantie een simpel boekje, maar deze werden echter al vrij snel vervangen door de huidige menu boekjes die u nu op de tafels kunt vinden, vanwege een betere kwaliteit. in deze menuboekjes kunnen we op een geordende en overzichtelijke manier veel meer informatie kwijt en kunnen we de klanten meer informatie geven over acties en voorwaarden binnen Joepie. Als de kinderen aan het spelen zijn, heb je als bezoeker best even tijd en kun je lezen in ons menuboekje waar je naast lekkere drankjes en hapjes ook weetjes vindt en bijvoorbeeld het wifi wachtwoord.

Om tot een correct en compleet menuboekje te komen volgen we een bepaalde structuur. Zo kijken we naar het seizoen, wordt het zomer of winter, we kijken of we de afgelopen periode geen vreemde dingen ontdekt hebben op de kaart en we kijken op welke punten we de kaart kunnen verbeteren.

Ook wordt de mening van het (keuken)personeel meegenomen in het proces. Als er een product op staat wat lastig klaar te maken is, waar we de kwaliteit zelf niet goed van vinden of wat in verhouding veel tijd kost, dan kijken we of we het proces moeten verbeteren of dat we het product van de kaart moeten halen. Maar de echte uitdaging komt pas kijken op het moment dat wij een product willen toevoegen aan het menu of een bestaand product willen verbeteren. Als je als klant, of wij als personeel, met een leuk idee komt voor onze menukaart dan begint het keukenpersoneel vaak al te roeren in de pannen. Zij zijn altijd enthousiast over nieuwe ideeën, maar bij veel gerechten is het moeilijk om ze simpel, snel en goed klaar te maken. Dit zijn immers de kernpunten van de keuken bij joepie. Dit omdat, als het druk is, de gerechten met dezelfde kwaliteit gemaakt moeten kunnen worden dan als het rustig is. Als het keukenpersoneel uiteindelijk overtuigd is dat ze het kunnen maken, snel, simpel en goed, dan komen we bij de afdeling inkoop.

Als het namelijk blijkt dat we niet via onze normale kanalen aan de ingrediënten kunnen komen of dat deze niet een schappelijke tijd houdbaar zijn, dan vallen ze vaak af. Ook wordt er hier gelijk gekeken naar het prijstechnische verhaal. Hoe je het ook went of keert, ook wij moeten aan het einde van de maand onze rekeningen betalen. Dus als het niet loont of het product zou te duur op de kaart moeten, valt het vaak af op inkoop/praktische haalbaarheid.

Dan als laatste, maar zeker de belangrijkste, de klant. Als wij het helemaal geregeld hebben en denken er weer een supergerecht bij te hebben op de kaart  maar het wordt niet verkocht of de borden zijn niet leeg als wij alles weer opruimen,  dan houdt het al snel op. Alle gerechten krijgen bij ons een proefperiode. Als het gerecht niet aanslaat in deze periode of het is praktisch niet uitvoerbaar, dan zijn we genoodzaakt om het product weer van de kaart te halen. Als we zien dat het product niet loopt tijdens de proefperiode zullen we altijd wel proberen bij te sturen waar dat kan en nodig is.

Als we na enkele weken alles op een rijtje hebben, verwerken we alle informatie tot een document. Als de kaart klaar is komt er een proefdruk waar feedback op kan worden gegeven. Als een en ander uiteindelijk goedgekeurd is, gaat het bestand naar de drukker. Als de nieuwe pagina’s zijn gedrukt wordt alles in de menuboekjes vervangen.

Wist u trouwens dat wij de oude pagina’s opsnijden en als kladpapier gebruiken. De kans is dus groot dat u een oud stukje menukaart krijgt als u om een papiertje vraagt bij de bar.

Mis je toch iets op onze menukaart? Spreek onze mensen achter de bar aan of schrijf het op een briefje, die je in onze ideeënbus kan stoppen. Vermeld wel je contactgegevens er bij, dan zullen wij je laten weten wat onze kijk is op je suggestie.

Share on FacebookTweet about this on Twitter